Iconos cabecera

El Departament de TES adopta mesures per compatibilitzar el funcionament del transport públic amb l'emergència sanitària (13/03/2020)

- Els operadors elaboraran plans de contingència per mantenir els serveis en cas de baixes del seu personal

- Se suprimeix la venda de bitllets als autobusos quan hi hagi alternatives, es tanquen les oficines d’atenció presencial que no tinguin sistemes físics de separació entre personal i usuaris i s’incrementen els protocols d’higiene

- Un cop superada l’emergència, les autoritats del transport metropolità establiran mecanismes per compensar els títols que hagin caducat sense haver-los pogut utilitzar completament.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha signat avui una resolució per adaptar el funcionament del sistema de transport públic a les mesures recomanades per gestionar l’emergència sanitària provocada pel coronavirus, en el marc del PROCICAT. Totes les mesures tenen com a objectiu mantenir la prestació dels serveis de transport col·lectiu garantint, alhora, el compliment de les recomanacions de les autoritats sanitàries, tant per als usuaris com per als treballadors. A més, les actuacions s’emmarquen en l’objectiu de reduir l’activitat del país i evitar les concentracions de persones.

Així, s’acorda adaptar-se a la decisió del PROCICAT d’avançar cap a un nivell d’ocupació dels serveis de només un terç de la seva capacitat màxima, per mantenir una distància mínima d’un metre entre les persones ocupants.

En aquest sentit, s’utilitzaran els mitjans de difusió dels diversos operadors de transport públic per recordar aquestes recomanacions a les persones usuàries i es farà seguiment de l’ocupació per comprovar si la demanda es redueix com a conseqüència del tancament dels centres educatius i de les mesures laborals.

Si, passat un temps prudencial, no s’assoleix la reducció d’ocupació recomanada, el Departament de TES o les autoritats del transport metropolità (ATM) hauran de prendre mesures addicionals per assolir-la. Aquestes poden ser la regulació dels accessos o la supressió de títols de transport públic, entre d’altres.

Plans de contingència de cada operador

D’altra banda, la resolució indica que els operadors de transport públic hauran d’elaborar plans de contingència que prevegin les solucions per mantenir els serveis davant de possibles baixes de personal. En el cas que aquestes baixes impossibilitin la prestació dels serveis, ho hauran de comunicar a l’administració competent, que buscarà la millor solució en el marc del sistema. També hauran de determinar les àrees de la seva activitat on no sigui possible aplicar ni el teletreball ni la flexibilització horària, i fixaran les mesures per mantenir operatius els centres de control de les operacions.

Pel que fa a la protecció dels treballadors del transport públic, a partir del dilluns, 16 de març, se suprimirà la venda de bitllets als autobusos quan hi hagi altres alternatives i es tancaran les oficines d’informació i atenció presencial que no disposin de sistemes físics de separació entre el personal i els usuaris. Els serveis d’atenció telefònica i telemàtica es reforçaran.

Tots els operadors de transport públic hauran d’incrementar els seus protocols d’higiene i neteja per evitar els contagis. Tot i així, d’acord amb el criteri de les autoritats sanitàries, es recomana que les persones majors de 65 anys, o qui pateixi malalties cròniques o diverses malalties o bé tingui un estat immunosuprimit, eviti utilitzar els mitjans de transport públic col·lectiu en la mesura del possible.

En el cas que s’apliquessin restriccions d’ús del transport públic, s’implantaran mesures per garantir els desplaçaments obligats de les persones més vulnerables

Compensació de títols de viatge no utilitzats

Un cop acabi l’emergència, les autoritats del transport metropolità (ATM) territorials establiran els mecanismes de compensació dels títols de viatge que no s’hagin pogut utilitzar i que hagin caducat.

L’impacte econòmic de l’adopció d’aquestes mesures, i de les que es puguin adoptar més endavant, s’assumiran amb les partides que la Generalitat habiliti per afrontar l’emergència. La vigència d’aquestes mesures s’inicia avui divendres, 13 de març, i es podran revisar en funció de la situació epidemiològica de cada moment.

La Direcció General de Transports i Mobilitat centralitzarà la comunicació de les dades de demanda del transport públic, que s’oferiran cada divendres, començant el 20 març, i no es facilitaran dades parcials a través dels operadors

[Tornar a Notícies]

 
Pl. Pompeu Fabra, 1 (Seu Generalitat Girona) 17002 – GIRONA